Στη μόνιμη ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από το 2026 στοχεύουν οι παρεμβάσεις στη φορολογική κλίμακα μέσω των οποίων η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να περιορίσει τη διαφορά ανάμεσα στην αύξηση του μέσου εισοδήματος και την αύξηση του φόρου που αναλογεί, από τη στιγμή μάλιστα που εγκαταλείφθηκε το σχέδιο για τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, λόγω του υψηλού δημοσιονομικού κόστους.
Στο τραπέζι έχουν τεθεί και εξετάζονται μια σειρά από διορθώσεις στους συντελεστές της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, ενώ σχεδιάζεται αύξηση του αφορόλογητου για οικογένειες με παιδιά, ώστε να υπάρξει στήριξη των οικογενειών. Το τελικό σχέδιο θα κλειδώσει την προσεχή εβδομάδα, σε συσκέψεις που θα πραγματοποιηθούν στο Μέγαρο Μαξίμου.
Πρόκειται για ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, που επανειλημμένως έχει τονίσει τη δέσμευσή της για μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης της μεσαίας τάξης, η οποία έχει επωμιστεί σημαντικά βάρη από την περίοδο των Μνημονίων και μετά.
Οι αλλαγές
Οι προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι στη φορολογική κλίμακα, που εξετάζονται και αναμένεται να ισχύσουν από τα εισοδήματα του 2026, περιλαμβάνουν:
- Εισαγωγή νέου φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα από 10.001 έως 20.000 ευρώ.
Εξετάζεται η προσθήκη ενός ενδιάμεσου συντελεστή στο κλιμάκιο εισοδήματος από 10.001 ευρώ μέχρι και 20.000 ευρώ, όπου ο συντελεστής φορολόγησης, από 9% που εφαρμόζεται για εισοδήματα μέχρι και 10.000 ευρώ, αυξάνεται απότομα στο 22%. Η μετάβαση από τον συντελεστή 9%, ο οποίος εφαρμόζεται στο πρώτο κλιμάκιο εισοδήματος έως 10.000 ευρώ, στον συντελεστή 22% προκαλεί απότομη αύξηση του φόρου για τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα.
Ενδεχόμενη μείωση του δεύτερου κλιμακίου της φορολογίας από το 22% στο 15% εκτιμάται πως μπορεί να έχει ένα κόστος κοντά στα 600 εκατ. ευρώ, ενώ στο 18% περιορίζεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ.
- Δημιουργία χαμηλότερου ενδιάμεσου φορολογικού συντελεστή 15%στο τμήμα του εισοδήματος από 10.001 έως 16.000 ευρώ τον χρόνο. Η συγκεκριμένη παρέμβαση μπορεί να αποφέρει ετήσια ελάφρυνση έως 420 ευρώ για μισθωτούς ή συνταξιούχους που έχουν μηνιαίο εισόδημα από 1.000 ευρώ και πάνω καθαρά.
- Αναπροσαρμογή στο ανώτατο κλιμάκιο. Υπάρχουν σκέψεις για αύξηση του εισοδηματικού ορίου άνω του οποίου επιβάλλεται ο ανώτατος συντελεστής 44%, που σήμερα ισχύει από τα 40.000 ευρώ και πάνω, στα 45.000 ή 50.000 ευρώ. Εναλλακτικά, εξετάζεται να μειωθεί κατά 2 έως 4 ποσοστιαίες μονάδες, στο 42% ή στο 40% ενδεχομένως. Μια παρέμβαση θα έφερνε μια ελάφρυνση από 1.000 έως 2.000 ευρώ ετησίως για εισοδήματα πάνω από 40.000 ή και 50.000 ευρώ τον χρόνο.
- Αύξηση του ποσού στο οποίο εφαρμόζεται συντελεστής 9%. Συγκεκριμένα, υπάρχει πρόταση να αυξηθεί το σημερινό όριο των 10.000 ευρώ της φορολογικής κλίμακας, στα οποία εφαρμόζεται συντελεστής φόρου 9%, στα 12.000 ευρώ, χωρίς καμία παρέμβαση στους συντελεστές. Σε αυτή την περίπτωση καταγράφονται σημαντικές μειώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους. Για παράδειγμα, η επιβάρυνση για έναν συνταξιούχο με ετήσιο εισόδημα 11.000 ευρώ περιορίζεται από τα 343 ευρώ στα 231 ευρώ. Αντίστοιχα, για έναν μισθωτό που έχει ετήσιο εισόδημα 15.000 ευρώ ο φόρος μειώνεται στα 963 ευρώ, από 1.283 ευρώ.
- Αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζονται διάφορες προτάσεις που θα μπορούσαν να δώσουν μια μεγαλύτερη ανάσα στην ελληνική οικογένεια, μεταξύ των οποίων και η κλιμακωτή αναπροσαρμογή του αφορολόγητου ορίου ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.
Υπενθυμίζεται ότι από το 2024 ισχύει αυξημένο αφορολόγητο για οικογένειες με παιδιά. Συγκεκριμένα, με την αναπροσαρμογή της έκπτωσης φόρου αυξήθηκε το αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά και ενδεικτικά διαμορφώθηκε ως εξής: από 9.000 σε 10.000 ευρώ για οικογένειες με ένα παιδί, από 10.000 σε 11.000 ευρώ για δύο παιδιά, από 11.000 σε 12.000 για τρία παιδιά. Ωφελούμενοι είναι 1,34 εκατ. φορολογούμενοι (με περισσότερα από 4 εκατ. μέλη οικογενειών) με εξαρτώμενα τέκνα.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα φορολογεί παραπάνω τις οικογένειες με παιδιά, καθώς τους επιβάλλει φόρο σχεδόν όσο και στους φορολογούμενους χωρίς τέκνα. Η διαφορά μεταξύ της φορολογικής επιβάρυνσης των φορολογούμενων με παιδιά σε σχέση με όσους δεν έχουν τέκνα κατατάσσει την Ελλάδα στην 4η χειρότερη θέση μεταξύ των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ, ενώ απέχει 9 εκατοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του Οργανισμού. Ο ΟΟΣΑ τονίζει πως η “φορολογική σφήνα” για τις οικογένειες με δύο παιδιά στην Ελλάδα το 2024 μειώθηκε μόλις κατά 0,05 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας το 37,3%. Αυτό το ποσοστό είναι υπερδιπλάσιο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, που κυμαίνεται γύρω στο 25,7%.
- Εξετάζεται, επίσης, η αύξηση του βασικού αφορολόγητου για άγαμους φορολογούμενους χωρίς παιδιά από 8.636 σε 10.000 ευρώ. Η μείωση του αφορολόγητου στα 8.636 ευρώ επιβλήθηκε ως μνημονιακό μέτρο το 2016 και είχε ως αποτέλεσμα να πληρώνουν φόρο εισοδήματος ακόμα και εργαζόμενοι που ζουν με μόλις 620 ευρώ τον μήνα. Είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που δεν έχουν ουσιαστικό αντίκρισμα στο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών οι αυξήσεις των μισθών. Όπως τονίζεται, η αύξηση του αφορολόγητου θα έδινε μια μικρή ανάσα στο καθαρό εισόδημα των φορολογούμενων.
Κούρεμα τεκμηρίων διαβίωσης
Η σταδιακή μείωση των τεκμηρίων κατά 30% θα ανακουφίσει πάνω από 1,5 εκατομμύριο κυρίως μισθωτούς και συνταξιούχους που πληρώνουν πρόσθετο φόρο για φορολογητέα εισοδήματα που υπολογίζει η Εφορία, αλλά στην πραγματικότητα δεν τα έχουν. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, το περυσινό έτος πιάστηκαν στην “τσιμπίδα” των τεκμηρίων 1.540.255 φορολογούμενοι, στους οποίους καταλογίστηκε επιπλέον εισόδημα 4,4 δισ. ευρώ, ενώ αυτοί είχαν δηλώσει 2,9 δισ. ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, φορολογήθηκαν για εισόδημα 7,3 δισ. ευρώ.
capital.gr