Tο κλείσιμο μίας πάρα πολύ σημαντικής εκκρεμότητας που έρχεται από το βαθύ παρελθόν, αποτέλεσε για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου, όπως τόνισε στην ομιλία του το απόγευμα της Πέμπτης (31/7) στα εγκαίνια του νέου οδικού άξονα.
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι διορθώνεται μία διαχρονική αδικία που ταλαιπώρησε τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας.
Αύριο στις 12 το μεσημέρι δίνονται στην κυκλοφορία τα 65 χλμ. από τα 74,8 χλμ. του συνολικού έργου και συγκεκριμένα το τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα. Τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι το Μιντιλόγλι θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στην κυκλοφορία έως το τέλος Νοεμβρίου, με βάση το χρονοδιάγραμμα.
«Σκεφτόμουν ότι πίσω από τα στατιστικά και τους αριθμούς κρύβονται πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες, ο αγρότης που θα μεταφέρει τα προϊόντα του, ο φοιτητής, ο επισκέπτης. Όλοι αυτοί θα χρησιμοποιούν έναν δρόμο όχι απλά γρήγορα αλλά ασφαλή», είπε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του και ανέφερε ονομαστικά θύματα τροχαίων στο σημείο.
«Διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό, απασχολήθηκαν 6.000 άτομα», πρόσθεσε.
«Θα δοθεί ο δρόμος αύριο στην κυκλοφορία, και σε έναν δύο μήνες δεν θα θυμόμαστε τον παλιό. Μετά θα γίνει κανονικότητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας, για αυτό θα σταθούμε για μια στιγμή, το μυαλό μας θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις, πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά και στην Τσακώνα», πρόσθεσε και αναφέρθηκε και σε άλλα έργα ανά την επικράτεια.
«Είναι δρόμος προς το μέλλον, χρέος μας στην κυβέρνηση είναι να μιλάμε με τα έργα μας», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μάλιστα, υπογράμμισε ότι «ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία του πρωτογενή τομέα».
Ο πρωθυπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες που κρύβονται πίσω από τους αριθμούς.
«Ο αγρότης ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μια μέρα, χειμώνα νωρίς το πρωί βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή της Αμαλιάδας μέχρι την Πάτρα. Ο φοιτητής ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτόν τον δρόμο. Ο επισκέπτης ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με κατεύθυνση την Κυλλήνη για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο. Οι πιλότοι μας της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας για να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοί πια θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν έναν δρόμο όχι απλά γρήγορο, αλλά πρώτα και πάνω από όλα ασφαλή», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μάλιστα συγκίνησε αναφερόμενος ονομαστικά σε ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους επειδή όπως είπε «η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτήν την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο».
«Την Ασπασία και τον Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη, δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια. Την Νικολίτσα, τον μικρό Δημήτρη. Δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα. Μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας», προσέθεσε.
Ο κ. Μητσοτάκης ευχαρίστησε από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του «υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, τον Χρήστο, την Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους γενικούς γραμματείς, αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες. Η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό. Απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι συνολικά σε αυτό το έργο, ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά δύσκολα σύνθετα τεχνικά έργα και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας, γιατί όχι να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα χαμόγελα νομίζω και στους τρεις σταθμούς των εργαζομένων του Άβακα, του ΑΚΤΟΡΑ, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν πρώτα και πάνω απ’ όλα αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο».
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στα έργα υποδομών, τα οποία έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η κυβέρνηση όπως το μετρό της Θεσσαλονίκης, το Fly Over και ο ΒΟΑΚ.
«Ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία αύριο και σε κάνα δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητας μας και αυτή είναι η φύση της πολιτικής. Να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα, θα μεταβολίζεται με άλλα λόγια αυτές τις τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Και αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας και γι’ αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μια στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε αυτήν την ικανοποίηση. Αλλά το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις. Στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε», σημείωσε.
«Για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο, κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα, η οποία αφορά την Πελοπόννησο. Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση πολλών άλλων σημαντικών έργων υποδομής σε άλλα σημεία της επικράτειας. Η ολοκληρωμένη πια παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς την Καλαμαριά και όλους τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές. Διότι όλοι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στα μεγάλα έργα τα οποία αυτή τη στιγμή δρομολογούμε. Η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε65, προκειμένου να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας.
Ελπίζω και εντός του μήνα Αυγούστου για να παραδοθεί το τμήμα Βόνιτσα Λευκάδα, ώστε να το αξιοποιήσουν και όσοι επισκεφθούν την Λευκάδα πριν το τέλος του καλοκαιριού. Το εμβληματικό Fly Over της Θεσσαλονίκης και βέβαια ένα έργο το οποίο είναι πολύ κοντά στη δική μου καρδιά. Ο Bόρειος Oδικός Άξονας της Κρήτης, όπου εκεί και αν ξεπεράσαμε δυσκολίες. Αλλά για πρώτη φορά είμαστε σίγουροι ότι και το έργο αυτό θα μπορέσει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί. Και βέβαια να τονίσω ότι στον ΒΟΑΚ ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησαν έργα οδικής ασφάλειας αντίστοιχα με αυτά τα οποία κάναμε στην παλαιά Εθνική Πατρών – Πύργου και τα οποία ως ενδιάμεση λύση μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε κι εκεί σημαντικά να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία τόσο πολύ μας πληγώνουν και μας στενοχωρούν. Διότι είναι πραγματικά άδικο να χάνονται ζωές στην πατρίδα μας από πλημμελείς οδικές υποδομές στην Ελλάδα του 2025», προσέθεσε.
Καταληκτικά ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι ένας «δρόμος προς το μέλλον, το οποίο όλοι μας οραματιζόμαστε». Παράλληλα ευχήθηκε ο αυτοκινητόδρομος «να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδας».
«Και ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι χρέος μας στην κυβέρνηση είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και τελικά να κρινόμαστε όχι τόσο γι’ αυτά τα οποία είπαμε, όσο γι’ αυτά που κάναμε. Ας χαρούμε λοιπόν σήμερα, αυτήν τη μέρα. Από αύριο, όπως είπαμε, στις 12 η ώρα, τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία και να ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδας που κάποιοι στο παρελθόν αδικαιολόγητα της στέρησαν για άλλους λόγους, στους οποίους σήμερα, ημέρα γιορτής, δεν χρειάζεται να αναφερθούμε», κατέληξε.
«Είμαστε AKTOR και το κάναμε σε ενάμισι χρόνο»
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Εταιρειών AKTOR, μετά τις ευχαριστίες μίλησε για «ειδικής σημασίας μέρα».
«Είμαστε AKTOR και το κάναμε σε ενάμισι χρόνο. Είμαστε υπερήφανοι που συμμετείχαμε, κύριε πρωθυπουργέ σώσατε ζωές με αυτό»
Λίγο νωρίτερα, ο πρωθυπουργός πραγματοποίησε στάση στον κόμβο της Κάτω Αχαΐας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου. Εκεί ενημερώθηκε, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Χρίστου Δήμα και του υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, από εκπροσώπους της «Ολυμπίας Οδού», για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου.
Το Πάτρα – Πύργος μέσα σε 45 λεπτά
Η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.
Με το νέο τμήμα Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες -Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο – Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.
Διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Πρόκειται δηλαδή για μια πολυτροπική υποδομή που θέτει σε κίνηση την Παραϊόνια Ελλάδα και υπηρετεί την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση -άνευ διοδίου- έως την ολοκλήρωση της κατασκευής, η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025.
Η Πατρών – Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.
Σημειώνεται, τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου
- 74,8 χλμ.
- 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
- 9 κόμβοι
- 15 γέφυρες
- 66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)
- 150 οχετοί
- Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
- 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων)
- 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
- 2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων