'
14.1 C
Aigio
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
spot_img

Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα: Εξετάζεται η ανατολική παράκαμψη Καϊάφα


Η λύση της ανατολικής παράκαμψης του Καϊάφα εξετάζεται στη χάραξη του τμήματος Κάτω Σαμικό – ποταμός Νέδα στον αυτοκινητόδρομο Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα. Αυτό απαντά η «Ολυμπία Οδός» στη δεύτερη επιστολή του Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας σχετικά με την επικαιροποίηση των μελετών του αυτοκινητόδρομου.

Στη σχετική απάντηση της «Ολυμπίας Οδού» τονίζεται αναλυτικά: «Σε συνέχεια της παραπάνω επιστολής μας και της επιστολής σας, σημειώνουμε επιπλέον ότι όσον αφορά τις μελέτες του τμήματος Α/Κ εισόδου Πύργου – Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα, ο κατασκευαστής εξετάζει λύσεις χαράξεως του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Κάτω Σαμικό – ποταμός Νέδα (ανατολική παράκαμψη Καϊάφα), ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί η νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), η οποία απαιτείται για να αδειοδοτηθεί το έργο. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για όποια επιπλέον διευκρίνιση ή πληροφορία τυχόν χρειαστείτε».

Θυμίζουμε ότι, σε συνάντηση που είχε το προηγούμενο διάστημα ο βουλευτής Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας, Ιωάννης Λαμπρόπουλος, με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, τη γενική γραμματέα Μαρία-Έλλη Γεράρδη και το γενικό διευθυντή Γιάννη Καρνέση, για τον εν λόγω οδικό άξονα είχε τονιστεί ότι γίνεται η περιβαλλοντική μελέτη στο Τμήμα Σαμικό-Γιαννιτσοχώρι. Στο Καλό Νερό-Τσακώνα δεν αλλάζουν οι μελέτες και η διατομή όλου του άξονα, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα, θα είναι 17 μέτρα, με διαχωριστική στη μέση.

Μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει τελειώσει η μελέτη και το πρώτο εξάμηνο του 2024 θα έχουμε περιβαλλοντικούς όρους και στη συνέχεια θα αναζητηθεί ο τρόπος κατασκευής του έργου, με πιθανότερο αυτόν με τον οποίο υλοποιείται σήμερα και το Πάτρα-Πύργος.

Τι προηγήθηκε

Το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα είναι μήκους 76,5χλμ. Αποτελούσε τμήμα της αρχικής σύμβασης παραχώρησης του 2008 με την Ολυμπία Οδό.

Για την αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο του οδικού άξονα Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα μήκους 76,5 χλμ με βάση τη μελέτη δημοπράτησης και τους ως εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους που εκδόθηκαν το έτος 2006 προβλέπονταν γενικά, για το τμήμα Αλφειός – Τσακώνα, η μετατροπή της υφιστάμενης Εθνικής Οδού πλάτους 10 περίπου μέτρων σε αυτοκινητόδρομο πλάτους 17 μέτρων με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό στηθαίο από σκυρόδεμα μεταξύ των δύο κατευθύνσεων (δηλαδή η διατομή που χρησιμοποιείται σήμερα στον αυτοκινητόδρομο Λεύκτρο – Σπάρτη), με μόνες εξαιρέσεις την Παράκαμψη της Ζαχάρως (μήκους 3 χλμ περίπου όπου προβλέπονταν χάραξη δυτικά της πόλης), καθώς και την Παράκαμψη του Καλού Νερού.

Επίσης λόγω μειωμένων γεωμετρικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης Εθνικής Οδού προβλέπονταν μικρού μήκους παραλλαγές της χάραξης της υφιστάμενης Εθνικής Οδού στα τμήματα Καλό Νερό – Κοπανάκι (στο οποίο η διέλευση γίνονταν με κατασκευή τεχνικού με εκσκαφή και επανεπίχωση μήκους 200 μ.) καθώς και στην περιοχή Μάλθης – Κόκλα του τμήματος Καλό Νερό – Τσακώνα. Κατόπιν προσφυγών που υποβλήθηκαν από ιδιώτες τόσο ενώπιον του Σ.τ.Ε. όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι ακυρώθηκαν με την αριθμ. 2473/2010 απόφαση του Σ.τ.Ε. για το τμήμα Κάτω Σαμικό – Ζαχάρω – Ποταμός Νέδα μήκους 20,5χλμ.

Είχε προηγηθεί στις 24/11/2009 η αποστολή προς την Ελληνική Κυβέρνηση Αιτιολογημένης Γνώμης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απειλώντας ουσιαστικά με παραπομπή της Χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Στην υπόψη αιτιολογημένη γνώμη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλούνταν ότι με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Αλφειός – Τσακώνα διαπιστώνεται παράβαση της Οδηγίας 93/40/ΕΟΚ για την «διατήρηση των φυσικών οικοτόπων και της άγριας πανίδας και χλωρίδας» και ειδικότερα στον «Τόπο Κοινοτικής Σημασίας θίνες και παραλιακό δάσος Ζαχάρως, Λίμνης Καϊάφα, Στροφυλιά, Κακόβατος» με κωδικό GR 2330005.

Ο χρηματοδοτικός σκόπελος

Ουσιαστικά με την υπόψη απόφασή του Σ.τ.Ε. απαγόρευσε οιαδήποτε παραλιακή χάραξη για το τμήμα Κάτω Σαμικό – Ζαχάρω – Ποταμός Νέδα ζητώντας να εξεταστεί η ορεινή ανατολική χάραξη μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα με δίδυμη σήραγγα μήκους 3,700 μ. και στη συνέχεια ανατολικά της Ζαχάρως. Το 2013 με το περίφημο reset όλο το δυτικό τμήμα της Ο.Ο. αφαιρείται και μένει μόνο το τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα. Το 2022 το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα επανεντάσσεται στη σύμβαση παραχώρησης και ξεκινά η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος.

Η κατασκευή του Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα θα πρέπει να ξεπεράσει και τον χρηματοδοτικό σκόπελο. Όπως αναφέρεται στην απάντηση, αυτό λόγω του συνδυασμού του υπερβολικού κόστους κατασκευής (εξαιτίας του μεγάλου αριθμού και μήκους των υπογείων έργων που απαιτούνται, καθώς και της επιπρόσθετης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης εξ αιτίας της αναγκαιότητας κατασκευής συνδετήριων κλάδων προς την παραλιακή ζώνη όπου υφίσταται η οικιστική και η οικονομική δραστηριότητα) καθώς και των εξαιρετικά χαμηλών κυκλοφοριακών φόρτων που αναμένεται να προσελκύσει.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα