'
16.1 C
Aigio
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
spot_img

«Πρωταθλήτρια» η Ελλάδα στην Ακρίβεια! – Τι αλλάζει με τις προσφορές

Με την Ελλάδα να κάνει πλέον πρωταθλητισμό στην ακρίβεια των τροφίμων, η κυβέρνηση αναζητεί εναγωνίως αξιόπιστες απαντήσεις, ώστε να αμβλύνει τις συνέπειες για τους καταναλωτές, οι οποίοι βλέπουν την κατάσταση να επιδεινώνεται μέρα με την ημέρα και τον πληθωρισμό λόγω της αύξησης του κόστους να το έχει αντικαταστήσει ο «πληθωρισμός της απληστίας».

Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι με βάση τα στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό και τις τιμές η Ελλάδα έχει την ταχύτερη άνοδο τιμών τροφίμων και ποτών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τον Οκτώβριο. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία για την ακρίβεια δείχνουν άνοδο του σχετικού δείκτη κατά 10,4% στην Ελλάδα (από 9,7% άνοδο που κατέγραψε τον Σεπτέμβριο) και έναντι μέσης ανόδου κατά 7,6% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 7,5% στην Ευρωζώνη.

Την ίδια στιγμή, από τα ανάλυση στοιχείων ισολογισμών κάποιων βιομηχανιών δείχνουν εκτόξευση κερδών για το 2022, κάτι που αν μη τι άλλο «φωνάζει» ότι η άνοδος τιμών δεν σχετίζεται με την αύξηση του κόστους, αλλά κυρίως με την απληστία κάποιων επιχειρηματιών να βγάλουν ακόμη περισσότερα ανεβάζοντας αδικαιολόγητα τις τιμές.

Όπως αναφέρουν, μάλιστα, πηγές από την αγορά, αυτός ο πληθωρισμός της απληστίας λειτουργεί οριζόντια στην αγορά και σχεδόν σε όλους τους κλάδους, τόσο από ελληνικές όσο και πολυεθνικές.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον το υπουργείο Ανάπτυξης και ο υπουργός Κώστας Σκρέκας επιμένουν στην ανάγκη για αλλαγή του τρόπου που πραγματοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα οι προσφορές, θεωρώντας ότι σε κάποιο βαθμό έχουν ως στόχο να παραπλανήσουν τους καταναλωτές και παράλληλα δεν προσφέρουν στην προσπάθεια να μειωθούν οι τιμές.

Η πρόθεση αυτή του υπουργείου συναντά, όπως είναι φυσικό άλλωστε, τις αντιδράσεις λιανικών επιχειρήσεων και της βιομηχανίας, αφού αν τελικά αυτό συμβεί θα τους αφαιρέσει ένα σημαντικό «όπλο» στην καθημερινή τους «μάχη» για την απόκτηση μεριδίων αγοράς από τον ανταγωνισμό.

Ωστόσο, επιχειρηματίες του κλάδου συμφωνούν στην γενικότερη σκέψη για εξορθολογισμό των προσφορών, αφού όπως σημειώνουν σε κάποιο βαθμό δημιουργούν στρεβλώσεις στην αγορά και παράλληλα επιφέρουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.

Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα το υπουργείο Ανάπτυξης θα επιχειρήσει να συγκεράσει την ανάγκη για παρέμβαση στην αγορά με στόχο την μόνιμη μείωση των τιμών και παράλληλα να διατηρηθεί η ισορροπία στις σχέσεις λιανικού εμπορίου και προμηθευτών.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης, υπάρχουν διάφορες εισηγήσεις που έχουν ως στόχο να υπάρξει αλλαγή στον τρόπο που λειτουργούν τα πιστωτικά σημειώματα, που δίνουν οι προμηθευτές στους λιανέμπορους και τα οποία συνδέονται με τις προωθητικές ενέργειες, το ύψος του τζίρου και βέβαια τις προσφορές που γίνονται.

Εδώ μπαίνει εξαιρετικά κομβικό ερώτημα, αν είναι εύκολο να αλλάξει κάτι που υπάρχει στην αγορά για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Ας δούμε ένα παράδειγμα. Μία επιχείρηση λιανικού εμπορίου λαμβάνει ένα πιστωτικό σημείωμα της τάξεως του 20%, εάν γίνουν αυτά που συμφωνηθούν και παράλληλα ο τζίρος από την συγκεκριμένη – προς προώθηση – κατηγορία προϊόντων υπερβεί ένα ύψος.

Επίσης, το σύστημα με τα πιστωτικά δεν λειτουργεί μόνο στα τρόφιμα, αλλά στο σύνολο της αγοράς. Κατά συνέπεια, κανείς δεν γνωρίζει πόσο εύκολο είναι να αλλάξει ο τρόπος που λειτουργεί το σύστημα μέχρι σήμερα και κυρίως πόσο σύννομο είναι αυτό να γίνει με νομοθετική παρέμβαση σε μία ελεύθερη αγορά.

Η βασική φιλοσοφία του υπουργείου είναι ένας μέρος του πιστωτικού σημειώματος, περίπου το 30% με 40% να λειτουργεί ως προσφορά και το υπόλοιπο 60% έως 70% να περνάει ως μόνιμη μείωση τιμής.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι μπορούν να υπάρξουν κάποιες βελτιώσεις, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να αλλάξει η όλη φιλοσοφία.

Σε κάθε περίπτωση, όπως δηλώνει ο υπουργός Ανάπτυξης, θέλει να βάλει τάξη στο χάος των παραπλανητικών προσφορών στα σούπερ μάρκετ και όχι να καταργήσει τις προσφορές.

Σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας εξήγησε ότι το σχέδιο που επεξεργάζεται αφορά τις παραπλανητικές προσφορές «που εμφανίζονται ως δελεαστικές ενώ με μια απλή μαθηματική πράξη διαπιστώνουμε ότι πρόκειται για τρικ».

«Η άποψή μας είναι καθαρή. Ναι στις προσφορές, όχι στην παραπλάνηση των καταναλωτών. Ο στόχος μας είναι να βάλουμε φρένο σε όλες τις παραπλανητικές τακτικές στα ράφια προς όφελος των νοικοκυριών αλλά και του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά», όπως είπε.

«Για παράδειγμα, δεν είναι τίμιο και καθαρό η μονή συσκευασία ενός προϊόντος να κοστίζει, φερ’ ειπείν 5 ευρώ και ακριβώς δίπλα η συσκευασία των δύο να φέρει ένδειξη “1+1 δώρο” και να κοστίζει οκτώ ευρώ. Αυτό είναι από τα πολλά παραδείγματα», συνέχισε αναφέροντας ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου επιδιώκει καθαρές και ουσιαστικές προσφορές, όχι ψεύτικες.

«Ο στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε με κάθε δυνατό τρόπο την εισαγόμενη ακρίβεια και την αισχροκέρδεια ώστε να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια και τους ευάλωτους συμπολίτες μας».

Αναφερόμενος στα πρόστιμα που επιβάλλουν οι υπηρεσίες του υπουργείου, τόνισε ότι «έχουν σκοπό να υποχρεώσουν τις εταιρείες να συμμορφωθούν με τις επιταγές του νόμου που έχει ψηφίσει η κυβέρνησή μας κατά της αθέμιτης κερδοφορίας και την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας».

«Μόνο σε πέντε πολυεθνικές, το τελευταίο διάστημα, έχουν επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 3,9 εκατ. ευρώ. Συνολικά έχουν γίνει περίπου 20.000 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πρόστιμα που προσεγγίζουν τα 8 εκατ. ευρώ από τα οποία έχουν εξοφληθεί ή βεβαιωθεί στις αρμόδιες ΔΟΥ περίπου 5,9 εκατ.» υπενθύμισε.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα