'
18.5 C
Aigio
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024
spot_img

ΠΑΤΡΑ | Η ιστορία του ΕΓΝΑΤΙΑ – Της “βασίλισσας” της Αδριατικής

του Αχιλλέα Ροδίτη (Αχαϊκή Πολιτεία)

Στο πρόσφατο φύλλο της «Πολιτείας δημοσιεύτηκε εκτενές αφιέρωμα στην πανηγυρικού χαρακτήρα άφιξη στο λιμάνι της Πάτρας, το 1961, του πλοίου Appia που δρομολογήθηκε στη γραμμή Πάτρα – Ιταλία. Όμως ο συνταξιούχος ναυτικός και αναγνώστης της εφημερίδας, Αλέξανδρος Καραρήγας, μας θύμισε μια ακόμα πιο σημαντική «παρουσία» στην ναυσιπλοΐα, που προηγήθηκε του Appia.

Δεν ήταν άλλη από την λεγόμενη τότε… «Βασίλισσα της Αδριατικής και του Ιονίου»! Του επιβατηγού – οχηματαγωγού ¨ΕΓΝΑΤΙΑ» που δρομολογήθηκε από την ελληνική εταιρεία «ΕΛΜΕΣ» (Ελληνικές Μεσογειακές Γραμμές) της οικογένειας Γιαννουλάτου. Πλοίο που οι μεγαλύτεροι πατρινοί θυμούνται σαν… «δικό» τους αφού ήταν αμέτρητοι οι πατρινοί ναυτικοί που εργάστηκαν σε αυτό, στα πολλά χρόνια παρουσίας του στην Αδριατική.

Αρχικά έκανε ταξίδια από την Ηγουμενίτσα, όμως μετά από σφοδρές αντιδράσεις πατρινών μπήκε και η Πάτρα στην «γραμμή». Το ΕΓΝΑΤΙΑ ξεκίνησε δρομολόγια από την πόλη μας τον Ιούλιο του 1960 και έναν χρόνο αργότερα προστέθηκε και το ιταλικό Appia, με τα δυο πλοία να λειτουργούν σε κοινοπραξία.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ

Το ΕΓΝΑΤΙΑ ήταν το πρώτο ελληνικό πλοίο που υποδεχόταν οχήματα μέσω καταπέλτη, αφού ως τότε τα αυτοκίνητα φορτώνονταν στα καταστρώματα των καραβιών, με… γερανό.

Με άλλα λόγια, το πλοίο έφερε την «επανάσταση» στη γραμμή Πάτρα – Ιταλία, ανεβάζοντας στα… ύψη το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον και βάζοντας τα θεμέλια για το μετέπειτα «ζωντάνεμα» της Αδριατικής, όπου για πολλά χρόνια κυριάρχησαν οι ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες.

Ναυπηγήθηκε από τους Γάλλους που το έδωσαν στην Ελλάδα ως μέρος αποζημίωσης για τις σταφίδες που είχαν αγοράσει και δεν μπόρεσαν να αποπληρώσουν (1956-57 υπήρξε καταστροφή των γαλλικών αμπελιών) και κατόπιν ο ΕΟΤ έβγαλε το πλοίο σε πλειστηριασμό και το αγόρασε η οικογένεια Γιαννουλάτου.

Διέσχιζε την Αδριατική για 35 έτη. Ως το 1995. Το 2001 έκανε το τελευταίο του ταξίδι, στην Ινδία, όπου… διαλύθηκε!

ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΣΤΗΝ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ

Είναι ευκαιρία να θυμίσουμε ότι η Αδριατική ήταν υπό κυριαρχία ελλήνων εφοπλιστών, τουλάχιστον ως το 2005. Το 1981 εμφανίστηκαν στη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα οι Μινωικές, με το «El Greco», ενώ το 1988 ακολούθησε η ΑΝΕΚ με το μεγαλύτερο σε μήκος πολυτελές για την εποχή πλοίο «ΛΑΤΩ» και το «ΛΙΣΣΟΣ».

Και το 1995 «ήρθε» η επόμενη «επανάσταση»! Με την δρομολόγηση των ταχύτατων «Superfast I» και «Superfaste II» που μείωσαν τον χρόνο μετάβασης στην Ανκόνα και οδήγησαν σε μια νέα εποχή πιο απαιτητικών αναζητήσεων.

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα