Νέα κόλπα επινοούν οι τράπεζες για να αυξήσουν τις προμήθειες από τις συναλλαγές στα ATM, αυτή τη φορά χρησιμοποιώντας τα λεγόμενα off-site αυτόματα μηχανήματα, δηλαδή αυτά που είναι εγκατεστημένα σε χώρους εκτός τραπεζικών καταστημάτων και ιδιαίτερα σε πολυσύχναστα σημεία, όπως τα σούπερ μάρκετ και οι σταθμοί του μετρό.
Το δίκτυο των off-site ATM είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένο, σχεδόν όσο και το δίκτυο των ATM που βρίσκονται σε τραπεζικά καταστήματα. Στόχος των τραπεζών είναι να αυξήσουν τα έσοδα προμηθειών από αυτά τα μηχανήματα, με ένα μικρό τρικ: αντί να τα διαχειρίζονται οι ίδιες, τα παραχωρούν σε τρίτες εταιρείες που εγκαθιστούν «ουδέτερα» μηχανήματα ATM, που απευθύνονται σε όλους τους κατόχους καρτών.
Με αυτόν τον τρόπο, αλλάζει η σύνθεση των προμηθειών και αυξάνονται τα έσοδα για μια τράπεζα, παρότι έχει φύγει η δική της επωνυμία από το ATM. Για παράδειγμα, στο ATM μιας τράπεζας στο μετρό ή σε ένα σούπερ μάρκετ κυρίως έκαναν συναλλαγές ανάληψης μετρητών οι δικοί της πελάτες, «τραβώντας» συνήθως μικρά ποσά χωρίς να τους επιβάλλεται προμήθεια.
Όμως, στα «ουδέτερα» ATM που παίρνουν τη θέση των τραπεζικών, αυτές οι συναλλαγές δεν γίνονται πλέον δωρεάν, αλλά εφαρμόζονται οι προμήθειες που επιβάλλονται σε όλους. Για παράδειγμα, επιβάλλεται προμήθεια 1,5 ευρώ ανά συναλλαγή, ακόμη και για μικροποσά και, έτσι, ο πελάτης της τράπεζας που κατείχε το παλιό ATM υποχρεώνεται να πληρώνει μια «αλμυρή» προμήθεια, για μια συναλλαγή που ως τώρα γινόταν δωρεάν.
Η προμήθεια αυτή μοιράζεται εξίσου ανάμεσα στην τράπεζα και την εταιρεία που διαχειρίζεται το ATM, ενώ η τράπεζα έχει ένα επιπλέον όφελος, αφού απαλλάσσεται από το κόστος της διατήρησης και εφοδιασμού του μηχανήματος.
Το τελευταίο διάστημα, ενόψει και της αυξημένης τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού, τα τραπεζικά ATM «εξαφανίζονται» κυρίως από σταθμούς μετρό και σούπερ μάρκετ και τη θέση τους παίρνουν τα «ουδέτερα» ATM τρίτων εταιρειών. Οι τραπεζικές διοικήσεις εξετάζουν, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ποιο βαθμό θα πρέπει να αλλάξουν τη διάρθρωση των off-site δικτύων ATM, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια περιορίζεται συνεχώς η χρήση μετρητών, με αποτέλεσμα να γίνεται λιγότερο συμφέρουσα η διατήρηση των ATM.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Γκίκας Χαρδούβελης, μιλώντας στη γενική συνέλευση της ΕΕΤ, το 2024 το ποσοστό χρήσης των μετρητών σε συναλλαγές έπεσε αρκετά κάτω από το 50%, στο 42%, καθώς οι κάρτες και οι πάσης φύσεως ψηφιακές συναλλαγές κερδίζουν συνεχώς έδαφος.
Τα off-site δίκτυα ATM των τραπεζών, που ενδεχομένως πλέον να γίνεται πιο συμφέρον να «κουρευτούν» και να αντικατασταθούν από «ουδέτερα» ATM, ώστε να μειωθούν κι άλλο οι δωρεάν αναλήψεις μετρητών, αριθμούσαν στο τέλος του 2024 συνολικά 3.502 μηχανήματα. Μάλιστα, τα μηχανήματα αυτής της κατηγορίας είναι περισσότερα από όσα είναι εγκατεστημένα στις ίδιες τις τράπεζες, φθάνοντας στο 57% του συνόλου των ATM, που ήταν 6.167.
Στη λοιπή επικράτεια, που βεβαίως περιλαμβάνει και τις τουριστικές περιοχές, τα off-site ATM ήταν πολύ περισσότερα από τα τραπεζικά: συνολικά 2.158, έναντι 1.368 ATM που λειτουργούν εντός τραπεζικών καταστημάτων.
sofokleousin.gr