Η αντίστροφη μέτρηση για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2026 ξεκινά, με τους ιδιοκτήτες οχημάτων να προετοιμάζονται για αμετάβλητα ποσά, αυστηρές προθεσμίες, ηλεκτρονικές διαδικασίες και σημαντικά πρόστιμα για κάθε καθυστέρηση ή παράβαση
Χωρίς καμία ουσιαστική διαφοροποίηση σε σχέση με το 2025, περισσότεροι από τέσσερα εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων θα κληθούν και φέτος να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας για το έτος 2026. Το συνολικό ποσό που αναμένεται να εισρεύσει στα δημόσια ταμεία ξεπερνά το 1,2 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ τα ειδοποιητήρια πρόκειται να αποσταλούν προς το τέλος Οκτωβρίου, με την ειδική πλατφόρμα να ανοίγει για πληρωμές στα μέσα Νοεμβρίου.
Η τελική ημερομηνία εξόφλησης παραμένει σταθερή και είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025. Όσοι δεν προλάβουν να καταβάλουν το ποσό εγκαίρως, θα βρεθούν αντιμέτωποι με σημαντικές προσαυξήσεις: κατά τον Ιανουάριο του 2026 επιβάλλεται πρόστιμο 25%, τον Φεβρουάριο αυξάνεται στο 50%, ενώ από τον Μάρτιο και μετά το πρόστιμο αντιστοιχεί στο 100% του ποσού των τελών. Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 30 ευρώ.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των επιβαρύνσεων: όχημα με τέλη ύψους 100 ευρώ θα επιβαρυνθεί με 125 ευρώ αν πληρωθεί τον Ιανουάριο, 150 ευρώ τον Φεβρουάριο και 200 ευρώ από τον Μάρτιο και μετά. Αντίστοιχα, τέλη 240 ευρώ μετατρέπονται σε 300 ευρώ, 360 ευρώ και 480 ευρώ, αντίστοιχα για τους ίδιους μήνες.
Πώς υπολογίζονται τα τέλη – Τι ισχύει για κάθε κατηγορία οχημάτων
Ο τρόπος υπολογισμού των τελών παραμένει αμετάβλητος. Η πρώτη άδεια κυκλοφορίας, ο κυβισμός του κινητήρα και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) είναι οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν το τελικό ποσό. Για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν έως τις 31 Οκτωβρίου 2010, τα τέλη βασίζονται αποκλειστικά στα κυβικά εκατοστά του κινητήρα. Αντίθετα, για όσα κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, τα ποσά καθορίζονται σύμφωνα με τις εκπομπές CO₂, όπως αυτές αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας.
Τα οχήματα μηδενικών ρύπων, δηλαδή τα αμιγώς ηλεκτρικά ή μηδενικών εκπομπών CO₂, εξακολουθούν να εξαιρούνται πλήρως από την υποχρέωση καταβολής τελών, ενθαρρύνοντας έτσι τη μετάβαση προς καθαρότερες μορφές μετακίνησης.
Για να γίνει πιο σαφές, ένα όχημα 1.200 κυβικών εκατοστών με πρώτη κυκλοφορία πριν το 2010 επιβαρύνεται με 135 ευρώ, ένα 1.600 κυβικών με 280 ευρώ, ενώ για 2.000 κυβικά το ποσό ανέρχεται σε 690 ευρώ. Αντίστοιχα, ένα νεότερο όχημα με εκπομπές 130 γραμμαρίων CO₂ ανά χιλιόμετρο πληρώνει 156 ευρώ, ενώ για 180 γραμμάρια CO₂ το ποσό διαμορφώνεται στα 441 ευρώ.
Οι κατηγορίες οχημάτων μετά το 2021
Για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2021, τα τέλη συνεχίζουν να υπολογίζονται βάσει των νεότερων περιβαλλοντικών προτύπων και των εκπομπών CO₂. Τα οχήματα με εκπομπές έως 122 γρ./χλμ. απαλλάσσονται πλήρως, ενώ από εκεί και πάνω οι χρεώσεις αυξάνονται κλιμακωτά, από 0,64 ευρώ ανά γραμμάριο έως και 2,85 ευρώ για οχήματα με πάνω από 281 γρ./χλμ..
Η πολιτεία, με αυτό το σύστημα, επιδιώκει να ενθαρρύνει την αγορά νέων, πιο «πράσινων» μοντέλων και να επιβαρύνει όσους εξακολουθούν να χρησιμοποιούν παλαιότερα και πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Προσωρινή ακινησία και απαλλαγή από τα τέλη
Όσοι ιδιοκτήτες δεν επιθυμούν να καταβάλουν τα τέλη για το 2026 έχουν τη δυνατότητα να θέσουν το όχημά τους σε προσωρινή ακινησία μέσω της πλατφόρμας MyCAR έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς Taxisnet.
Η διαδικασία απαιτεί την καταχώριση του αριθμού κυκλοφορίας, του ταχυδρομικού κώδικα, της διεύθυνσης και την αναγραφή του χώρου στάθμευσης (ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, μισθωμένος ή παραχωρημένος). Σε περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, η αίτηση ενεργοποιείται μόνο όταν όλοι εγκρίνουν ηλεκτρονικά την υποβολή της.
Αυστηρές κυρώσεις για όσους «ξεγελάσουν» το σύστημα
Η νομοθεσία προβλέπει εξαιρετικά αυστηρές ποινές για όσους δηλώσουν το όχημά τους σε ακινησία αλλά το κυκλοφορούν κανονικά.
Αν εντοπιστεί τέτοια παράβαση, ο κάτοχος αντιμετωπίζει πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των τελών κυκλοφορίας, καθώς και χρηματική ποινή 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο τριπλασιάζεται φτάνοντας τα 30.000 ευρώ, ενώ προβλέπεται και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για τρία έτη.
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ και της Τροχαίας αναμένεται να είναι εντατικοί, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί αύξηση στις περιπτώσεις οχημάτων που δηλώνονται ως «σταθμευμένα» ενώ στην πραγματικότητα κυκλοφορούν κανονικά.