ΘΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΑΣΕΠΙΤΕΣ 2008
Το τελευταίο διάστημα τα δικαστήρια επιδικάζουν αναδρομικά και αποζημιώσεις σε αδιόριστους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2008. Σύμφωνα με τις αποφάσεις, οι εκπαιδευτικοί έχουν παραλειφθεί παρανόμως από τους διορισμούς προηγούμενων ετών.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις η Ελένη και η Όλγα, οι οποίες σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου έπρεπε να έχουν διοριστεί από 1/9/2010. Το δικαστήριο αναγνωρίζει την παράλειψη διορισμού τους ως παράνομη και επιδικάζει αναδρομικά για τα έτη 2018-2020. Δεν είναι όμως μόνο αυτές οι δύο περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δικαιώθηκαν. Ακόμα πιο χαρακτηριστική η περίπτωση της Αγγελικής, η οποία δικαιώθηκε ως επιτυχούσα του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ 2006 και έπρεπε να είναι διορισμένη από το 2007!!!
Και δεν είναι μόνο η Ελένη, η Όλγα ,η Αγγελική. Είναι η Αδαμαντία ,η Κατερίνα και η Ελένη Μ. με αποφάσεις που μιλούν για παράνομη παράλειψη διορισμού από 1/9/2009. Είναι ο Τάσος, η Μαριλένα ,η Ευαγγελία και άλλοι που στερήθηκαν τον διορισμό τους.
Ας κάνουμε μια μικρή ιστορική αναδρομή όσον αφορά τον γραπτό διαγωνισμό του 2008 και τι ακολούθησε .
Το 2008 (αρχές του 2009) διεξήχθη γραπτός διαγωνισμός υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ για τον διορισμό αλλά και την πρόσληψη εκπαιδευτικών (αναπληρωτές) στη δημόσια εκπαίδευση για τα έτη 2009-2010 και 2010-2011, ο οποίος έμελλε να είναι και ο τελευταίος.
Ο διαγωνισμός του 2008 – όπως άλλωστε αυτοί του 06 και του 04 – δεν ανήκε στη μεταβατική περίοδο κατά την οποία οι διορισμοί θα γίνονταν σε ποσοστό 60% από επιτυχόντες και 40% από έχοντες προϋπηρεσία αλλά θα έπρεπε να γίνονται σε ποσοστό 100% από τον διαγωνισμό. Αντ΄αυτού, διορίστηκε ένα μικρό ποσοστό των επιτυχόντων και όταν η χώρα βυθίστηκε, ως γνωστόν, στη δίνη της οικονομικής κρίσης οι περιορισμένοι διορισμοί εκπαιδευτικών έγιναν δίνοντας προτεραιότητα στον πίνακα των εχόντων προϋπηρεσία και όχι στον πίνακα επιτυχόντων του ΑΣΕΠ 2008.
Οι προκηρυχθείσες θέσεις , δεν καλύφθηκαν στο σύνολό τους από τους επιτυχόντες του διαγωνισμού, καθώς η μεταβατική διάταξη του ά. 9 παρ. 1 του ν. 3848/2010 προέβλεπε σύστημα πολλαπλών πινάκων: 60% από ΑΣΕΠ και 40% από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία. Το ποσοστό της τάξης του 40% επιμεριζόταν σε πίνακες εκπαιδευτικών με 30μηνη προϋπηρεσία, 24μηνη προϋπηρεσία κ.λπ. οι οποίοι καταρτίζονταν από το Υπουργείο Παιδείας και όχι από το ΑΣΕΠ. Μιλώντας για ποσοστά αξίζει να δούμε την πενταετία 2009-2014, που το 40% (2670 άτομα) υπερέβαινε κατά πολύ σε απόλυτους αριθμούς το 60%.(1835 Ασεπίτες !!! )
Με τη απ.ΣτΕ (527/2015), κρίθηκε ότι το ανωτέρω σύστημα διορισμών αντίκειται στο Σύνταγμα καθώς διορίζονται εκπαιδευτικοί κατά παράβαση του Σ.103 παρ. 7 που επιτάσσει τον έλεγχο των διορισμών από το ΑΣΕΠ. Δηλαδή το ΣΤΕ με την απόφαση αυτή έκρινε αντισυνταγματικούς τους διορισμούς με μόνο προσόν την προϋπηρεσία. Η Ολομέλεια του ΣΤΕ απεφάνθη ότι το 40% των διορισμών εκτός ΑΣΕΠ (και δη «παραφουσκωμένο») παραβίαζε τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.
Ωστόσο, αν και υπήρξε η γνωμοδότηση του ΣΤΕ η κατάφωρη παραβίαση του ποσοστού συνεχίστηκε μέχρι και την ψήφιση του νέου νόμου στο τέλος του 2019 (11 ολόκληρα χρόνια) .Η συνέχιση της εφαρμογής της ανωτέρω μεταβατικής διάταξης είχε ως αποτέλεσμα να καλύπτονται θέσεις αναπληρωτών από έχοντες προϋπηρεσία και να παραλείπονται οι επιτυχόντες . Το 40% των αναπληρωτών προσλαμβανόταν μέχρι και το έτος 2019 κατ’ εφαρμογή διάταξης που δικαστικώς είχε κριθεί ως αντισυνταγματική
Η μη απόκτηση προϋπηρεσίας από πολλούς Ασεπίτες, επομένως, οφείλεται σε αυτές τις ρυθμίσεις και όχι φυσικά στην άρνησή τους να υπηρετήσουν ως αναπληρωτές .Είναι άδικο να βρίσκονται υπόλογοι λοιπόν για το γεγονός ότι δεν απόκτησαν τόση προϋπηρεσία, ώστε να απορροφηθούν έστω με το νόμο του προσοντολογίου.
Οι περιπέτειες των Ασεπιτών όμως συνεχίστηκαν ,αφού το 2019 ο τότε υπουργός αποφάσισε να σβήσει τα μόρια που με τόσο κόπο είχαν κατακτήσει οι επιτυχόντες του διαγωνισμού. Με την αιφνίδια δε αλλαγή του συστήματος διορισμών, πολλοί κατρακύλησαν εκατοντάδες ή χιλιάδες θέσεις ώστε ακόμη και η πρόσληψή τους ως αναπληρωτές να μοιάζει ακατόρθωτη. Αλλά και οι επόμενες ηγεσίες δεν δείχνουν την πρόθεση να δώσουν λύση στο ζήτημα παρά τις επίμονες κρούσεις των Ασεπιτών και τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο ,παρά τις γνωμοδοτήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη και τις κατά καιρούς επερωτήσεις στη Βουλή τόσο από βουλευτές της αντιπολίτευσης αλλά και κάποιους της συμπολίτευσης.
Ανεξάρτητα από τη βαθμολογία στον γραπτό διαγωνισμό, όλοι οι επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού 2008 θα έπρεπε να ήταν διορισμένοι είτε επειδή ήταν σε θέση διορισμού και παρανόμως την στερήθηκαν είτε επειδή θα δούλευαν ως αναπληρωτές και θα είχαν υψηλή προϋπηρεσία, και όχι να έχουν περιέλθει σε μια δίνη δικαστικών και εξωδικαστικών αγώνων για το αυτονόητο.
Αυτό θα συνέβαινε σε ένα κράτος δικαίου και αξιοκρατίας!!! Σε ένα κράτος που σέβεται τους νόμους που το ίδιο θέσπισε !
Αλλά όλα αυτά σε ένα κράτος δικαίου, όχι στην Ελλάδα!
Οι επιτυχόντες ΑΣΕΠ 2008 που παρανόμως στερήθηκαν τον διορισμό τους