14.8 C
Aigio
Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025

Α. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Επαναλαμβανόμενα περιστατικά ακινητοποίησης στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο λόγω κατολισθήσεων

Ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων (γνωστός και ως «Οδοντωτός») αποτελεί ένα από τα παλαιότερα και πιο εμβληματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια της Ελλάδας. Πρόκειται για σιδηρόδρομο στενού εύρους (0,75 μ.), συνολικού μήκους περίπου 22 χιλιομέτρων, ο οποίος συνδέει το παραθαλάσσιο Διακοπτό με τα ορεινά Καλάβρυτα.

Το δρομολόγιο χαρακτηρίζεται από τη μοναδική του διαδρομή μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού, ένα φυσικό τοπίο υψηλής περιβαλλοντικής και γεωλογικής αξίας.

Ο Οδοντωτός λειτουργεί τόσο ως τουριστικό αξιοθέατο όσο και ως μέσο καθημερινής μετακίνησης για τους κατοίκους της περιοχής. Ωστόσο, λόγω της μορφολογίας του εδάφους (χαράδρες, στενά περάσματα, βραχώδη πρανή), το δίκτυο είναι ιδιαίτερα ευάλωτο σε φυσικά φαινόμενα, όπως κατολισθήσεις και πλημμύρες.

Επιπλέον, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στην περιοχή έχουν αυξηθεί οι κατολισθήσεις, με την Kυβέρνηση να αδιαφορεί για έργα αποκατάστασης μεταξύ των οποίων και αντιπλημμυρικά έργα, που θα προστάτευαν τη γραμμή του Οδοντωτού και θα βελτίωναν αισθητά την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Το τελευταίο διάστημα καταγράφονται επαναλαμβανόμενα περιστατικά ακινητοποίησης αμαξοστοιχιών της Hellenic Train στον Οδοντωτό, λόγω κατολισθήσεων και εμποδίων εντός των γραμμών, τα οποία θέτουν ευθέως σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, το πρωί 16ης Ιανουαρίου 2025 ανακοινώθηκε επίσημα η επανεκκίνηση των δρομολογίων του Οδοντωτού μετά από διακοπή λόγω κατολισθήσεων.

Το ίδιο πρωί, μηχανοδηγοί της γραμμής που εκτελούσαν το δρομολόγιο ήρθαν αντιμέτωποι με βράχους και κορμούς δέντρων εντός του σιδηροδρομικού δικτύου. Το ατύχημα απετράπη χάρη στην έγκαιρη αντίδραση και εμπειρία των μηχανοδηγών.

Στις 26 Μαΐου 2025, η Hellenic Train ανακοίνωσε εκ νέου τη διακοπή των δρομολογίων, καθώς αμαξοστοιχία στον ίδιο σιδηροδρομικό άξονα ακινητοποιήθηκε και πάλι εξαιτίας κατολισθήσεων.

Τα παραπάνω περιστατικά καταδεικνύουν την πλήρη απουσία προληπτικού ελέγχου των γραμμών πριν την επανεκκίνηση της κυκλοφορίας, αλλά και την έλλειψη σχεδίου αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών στο δίκτυο.

Η κλιματική κρίση και η κλιμακωτή αύξηση των έντονων καιρικών φαινομένων στη χώρα μας, προκρίνουν την ανάγκη εξειδικευμένης μέριμνας για τη θωράκιση του σιδηροδρομικού δικτύου απέναντι σε φαινόμενα που επαναλαμβάνονται με αυξανόμενη ένταση.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Ποια ήταν τα προληπτικά μέτρα και οι τεχνικοί έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν πριν την επανεκκίνηση των δρομολογίων του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στις 16/1/2025 και στις 26/5/2025;
  2. Υπάρχει συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο για τον έλεγχο των γραμμών μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα; Αν ναι, τηρείται στην περίπτωση του Οδοντωτού;
  3. Λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα απαιτητικά σημεία του δρομολογίου του Οδοντωτού, διενεργείται προληπτικός έλεγχος και χαρτογράφηση της γραμμής μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα και πριν την έναρξη των δρομολογίων;
  4. Ποια έργα έχουν δρομολογηθεί για την αντιστήριξη και προστασία των επικίνδυνων σημείων του σιδηροδρομικού δικτύου στη γραμμή Διακοπτό – Καλάβρυτα;
  5. Προτίθεται το Υπουργείο να αναθεωρήσει τα υφιστάμενα πρωτόκολλα ελέγχου ασφάλειας των σιδηροδρομικών γραμμών και να τα προσαρμόσει στις αυξημένες ανάγκες πρόληψης κινδύνων εξαιτίας των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Γαβρήλος Γιώργος

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μπάρκας Κώστας

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παππάς Νικόλαος

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γεώργιος

Σχετικά άρθρα

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement - spot_img
- Advertisement -spot_img

Δείτε ακόμα